کد خبر : 3340
تاریخ انتشار : شنبه 16 مرداد 1400 - 21:04

تشکیل کارگروه بازنگری آیین‌نامه ارتقای اعضای هیأت علمی/اعلام شاخص های تدوین آیین نامه جدید

تشکیل کارگروه بازنگری آیین‌نامه ارتقای اعضای هیأت علمی/اعلام شاخص های تدوین آیین نامه جدید

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از بازنگری آیین‌نامه ارتقای مرتبه اعضای هیأت علمی خبر داد و گفت: یین‌نامه جدید  با مشورت با دانشگاه های کشور و تشکیل ده کارگروه تدوین شد و تلاش شده توانمندی های آموزشی و پژوهشی و رابطه دانشگاه با صنعت را مورد توجه قرار دهد.  دکتر سعید رضا عاملی در جلسه

تشکیل کارگروه بازنگری آیین‌نامه ارتقای اعضای هیأت علمی/اعلام شاخص های تدوین آیین نامه جدید

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از بازنگری آیین‌نامه ارتقای مرتبه اعضای هیأت علمی خبر داد و گفت: یین‌نامه جدید  با مشورت با دانشگاه های کشور و تشکیل ده کارگروه تدوین شد و تلاش شده توانمندی های آموزشی و پژوهشی و رابطه دانشگاه با صنعت را مورد توجه قرار دهد.

 دکتر سعید رضا عاملی در جلسه ۳۵۷ شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی  با تأکید بر اینکه آیین‌نامه مستقلی برای هیچ دانشگاهی نداریم و همه ارکان آموزش عالی کشور با یک آیین‌نامه اداره می‌شود، گفت: مصوبه ۸۲۵ ماده واحده‌ای بود که به وزارتین علوم و بهداشت و دانشگاه آزاد ابلاغ شد و معنای این امر این بود که ملاحظات هر یک از این سه نهاد در آیین‌نامه مورد توجه قرار گیرد.
وی افزود: ماده واحده‌ای که در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید، هدفمند شدن آیین‌نامه ارتقا برای پیشرفت کشور و علم و فناوری کشور بود با این رویکرد مقرر شد که آیین‌نامه بازنگری و پیشنهادها بررسی شود.
عاملی ادامه داد:مشکلی که وجود داشت، مسئله وتویی بودن مقالات Web Of Sciences بود، برخی بر این نظر بودند که اگر این وتو برداشته شود، ارتقای آموزش عالی کشور لطمه می‌خورد، اما این‌گونه نیست. باید وزن پیشرفت اعضای هیأت علمی متناسب با پیشرفت کشور تنظیم شود و جایگاه پیدا کردن در سطح بین المللی یکی از مولفه های زنجیره توانمندی علمی است. آیین‌نامه جدید  با مشورت با دانشگاه های کشور و تشکیل ده کارگروه تدوین شد و تلاش شده توانمندی های آموزشی و پژوهشی و رابطه دانشگاه با صنعت را مورد توجه قرار دهد.
به گفته استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران، این آیین‌نامه چند پیوست دارد که یک پیوست مختص دانشگاه آزاد و پیوست دیگر مربوط به ملاحظات دانشگاه‌های علوم پزشکی خواهد بود. همچنین بخشی از علوم انسانی و اجتماعی که مورد توجه قرار نگرفته است، مدنظر قرار خواهد گرفت. نهاد رهبری در دانشگاه ها هم ملاحظاتی در مورد مولفه‌های ماده ۱ که اختصاص به فعالیت‌های فرهنگی دارد، مورد نظر دارد که لازم است به آنها توجه شود.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، وی خاطرنشان کرد: در اهداف گام دوم، مقام معظم رهبری تمدن نوین اسلامی که از مسیر استقرار جامعه اسلامی محقق می‌شود را مورد توجه قرار داده‌اند. در این مسیر، دانشگاه عامل استقرار جامعه اسلامی است و بنیان این حرکت دانش و دانائی است. لذا شاخص‌های پویایی متناسب با استقرار عدالت، توسعه سلامت و کاهش درد مردم در آیین‌نامه می تواند مورد توجه قرار گیرد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: در واقع نظام امتیاز دهی دانشی می تواند با خلق ارزش های تمدنی گره بخورد. شاخص های فناوری و نوآوری که در ماده ۴ تعریف شده لزوما اختصاص به رشته های مهندسی ندارد. فناوری  یک تعریف خاص ابزاری اعم از ابزار سخت و نرم دارد و یک تعریف عام که در واقع خلق توانائی های متنوع برای حل مسئله است که بسیار از مفاهیم و دانش های فهم اجتماعی نیز از جنس فناوری و زیرساخت های اصلی فناوری است که تبدیل به صنعت و صنایع سخت  و نرم می شود.
دکتر عاملی تاکید کرد: سه کارگروه برای جمع بندی نظرات وزارت بهداشت، درمان و آموزشی پزشکی،دانشگاه آزاد اسلامی  و همچنین نظرات مرتبط با ماده 1 و پیوست آئین‌نامه در خصوص مولفه‌های مرتبط با ارتقاء اساتید حوزه‌های علمی کار تکمیل و تدوین آئین‌نامه ارتقاء را دنبال کنند و در جلسه بعدی نتیجه کار مجددا ارائه شود.
منبع:ايسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.